İskele kordondaki bitmeyen çalışmaya tepki yağıyor!

30 Ekim 2019

‘İskele Feribot Parkı’nın yıkılmasının üzerinden 7 ay geçmesine rağmen yıkık dökük görüntüsü hem vatandaş hem de esnaf tarafından tepkiye neden oldu.

İskele Feribot Park’ın yıkımının üzerinden 7 ay geçmesine rağmen yıkık, dökük ve harabe görüntüsü ve özellikle projenin kısa sürede tamamlanacağı söylenmesine rağmen tamamlanmaması hem esnaf hem de vatandaşlardan tepki aldı. Çevrede bulunan esnaf, yapılan çalışmanın bir türlü bitmediğinden dert yakınırken, yapılan çalışmayla işlerinin durma noktasına geldiğini kaydetti. Vatandaş ise, görüntünün hoş olmadığını ve kendilerini üzdüğünü dile getirdi.

Van’da son zamanlarda kentin en önemli simgelerinden ve uğrak yerlerinden birisi olan iskele sahili ve İskele Kordon Parkı, 2019 Mart ayında itibaren Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) tarafından gar alanının genişletilmesi amacıyla başlatılan çalışmayla yaya geçişine kapatıldı. Parkı, ağaçları, yeşil ve diğer tüm yapıları sökülen ve tahrip edilen kordonun bir anda kapatılıp yıkılması kent kamuoyunda tepkilere neden oldu. Özellikle alanın yaya geçişlerine kapatılması ve konu hakkında önceden bilgilendirme yapılmaması nedeniyle birçok kişi özellikle sosyal medya üzerinden durumu eleştirdi. Van’da büyük tepki alan çalışma sonrası uzun süre sessizliğini koruyan TCDD yetkilileri ardından bazı siyasiler ve STK temsilcileri üzerinden yeni bir proje yapılacağı açıklamasını yaptı.

Tepkiler sonrası alan ile ilgili TCDD mühendisleri ve diğer yetkililer, İskele yürüyüş kordonu bölgesinin, lojistik alan genişletme çalışmalarından sonra kısa süre içerisinde tekrar halka açılacağı ve ek bir dinlenme alanı daha oluşturulacağı ifadelerine yer verdi. Söz konusu açıklamaların ardından yıkılan alanın üzerinden 7 ay geçmesine rağmen yıkık dökük görüntünün değişmesi anlamında hiçbir adım atılmadı. Mevcut haliyle kötü bir görüntü oluşturan İskele’nin o haline vatandaşlardan tepkiler geldi.

“YAZ BOYUNCA OLUMSUZ BİR GÖRÜNTÜYE NEDEN OLDU”

Metin Aslan adlı esnaf, kent adına yapılacak projelere destek verdiklerini belirtirken, projenin çevrede bulunan esnaf ve vatandaşı mağdur etmeden yapılması gerektiği söyledi. Aslan, “Kentte yapılacak her türlü projeye bir vatandaş olarak destekliyoruz. Önemli olan yapılacak projelerde vatandaşı ve esnafı mağdur etmemektir. 2019 Mart ayında itibaren başlatılan çalışma burada bulunan 6-7 esnafı ve gelen vatandaşı mağdur etti. Özellikle çalışma sonrası insanların buraya ilgisinin azalmasına, turistlerin gelip toz toprak halinde olan iskeleyi bu hale şahit olması vicdanen kabul edilir bir durum değildir. Karşılaştığımız durum son derece üzücü, bir gece yıkılıp sonra çalışmanın yavaş ilerlemesi hepimiz açısından yaz boyunca olumsuz bir görüntüye neden oldu” diye belirtti.

“7 AY GEÇMESİNE RAĞMEN HALA ÇALIŞMALAR DEVAM EDİYOR”

Yerel seçimler öncesi çalışmanın başladığını ve kısa bir süre içerisinde tamamlanacağını kendilerine söylendiğini belirten Aslan, “Özellikle çalışmanın başlatılmasının ardından 1-2 ay içerisinde yeniden düzenleneceği söylendi. Üzerinden 7 ay geçmesine rağmen hala çalışmalar devam ediyor. Bundan dolayı işlerimizin daha da kötü gitmesine neden oldu. Yaklaşık olarak 2 yıldır bu işletmeyi açtık, eskiye oranla insanların talep etmemesi işlerimizi olumsuz etkilerken, elektrik faturası, personel ücreti ve günlük giderler gibi birçok kalemi karşılamayacak durumdayız. Daha önce burada bulanan İskele Feribot Parkı’nın olması, yeşil alan ve çocuk alanın yer alması insanları cezp ediyordu. Fakat yıkım sonrası insanlar gelmemeye başladı. Kentin en gözde yeriydi, şu an sadece toz topraktan ibaret bir yer olarak anılıyor” dedi.

“PROJENİN ASKIYA ALINDIĞI DUYUMUNU ALDIK”

Proje ilgili detaylı bir bilgi alamadıklarını kaydeden Aslan, “Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü iletişim sağladık, sorduk soruşturduk. Proje ilgili detaylı bir bilgiye ulaşamadık. Hükümetin aldığı kamuda tasarruf tedbirleri kapsamında ödenek olmamasından dolayı projenin askıya alındığı duyumunu aldık. Burada yapılan çalışmalar ise bir iki hafta devam ettikten sonra tekrar durduruluyor. Ciddi bir çalışma yürütülmüyor. Bilgilendirme konusunda büyük bir problem var. Sürekli projenin tamamlanacağı yönünde söylemler var ama hala aynı şekilde toz toprak halinde duruyor. Bize ulaşan tebligatlarda iki ay içerisinde tahliyesinin yapılması isteniyor. Fakat işletmemizi açmadan önce ihale usulü ile 49 yıllığına bu alanı kiraladık. Her ay faturamızı ödememize rağmen sözleşmemiz tek taraflı olarak fesih edildi” diye ifade etti.

ASLAN: ŞU AN BİR BELİRSİZLİK VAR

İşletme alanın 49 yıllığına kiralandığını ve tek taraflı olarak fesih edildiğini dile getiren Aslan, “İşletmemize yaklaşık olarak 700-800 bin lira masraf yaptık. Bu alan ilgili ileri ki yıllarda proje yapılıp, yapılmayacağına dair bilgi verilmeden 49 yıllığına kiraladık. Bu proje adı altında 49 yıllık sözleşmemiz tek taraflı olarak fesih edildi. Şu an bir belirsizlik var. Bu konuyla ilgili bir mahkeme sürecimiz var, dava açtık. Davanın sonuçlanmasını bekliyoruz. Bu projenin kısa sürede tamamlanacağını düşünmüyorum. Hem kent adına hem de bizim açımızdan olumsuz bir durum, umarım kısa sürede tamamlanır. Yetkilerden şunu istiyoruz; bir an önce projenin içeriğini ve projenin ne zaman biteceği konusunda bizleri bilgilendirilmesini en önemlisi mağduriyetimizin giderilmesini bekliyoruz” şeklinde konuştu.

TEMİZER: ‘KENTİN DEĞERİ BU MUDUR’ GİBİ OLUMSUZ TEPKİLERLE KARŞILAŞIYORUZ

İsmet Temizer adlı esnaf, İskele Feribot Parkı kentin en değerli mekânlarından biri olduğunu ve yapılan çalışmayla bir albenisi kalmadığını ifade etti. Temizer, “Özellikle iskele de yapılan çalışma sonra yeşil alanların kaldırılması ve toz toprak içerisinde bırakılması olumsuz etkiledi. Yaz boyunca çevrede bulunan esnafı ciddi manada olumsuz etkiledi. Bir yaz boyunca herhangi bir çalışma yapılmadı. Bir gecede yıkılan yer 7-8 ay üzerinde geçmesine rağmen herhangi bir çalışma yapılmadı. Tabi bunu neye bağlayacağız, bilmiyorum. Bu konuyla ilgili herhangi bilgi de alamıyoruz, bilgi de yok. Fakat şunu söyleyebilirim herhangi bir çalışma yapılmadı. Yıkım sonra birçok insanın gelip gitmesine rağmen üzerine düşmesine rağmen yıkıldığı şekilde bırakıldı. Bu saatten sonra neler olur, bilemeyiz. Yeşil alanın kaldırılması iskeleyi ciddi anlamda ölü bir mekân haline ve geri kalmasına neden oldu. Özellikle yerli ve yabancı turistlerin uğrak noktası ama gelip gördükleri manzara ‘kentin değeri bu mudur’ gibi olumsuz tepkilerle karşılaşıyoruz” diye belirtti.

“İSKELE’NİN BU HALDE OLMASI BİZLERİ ÜZÜYOR”

İskele ile ilgili herhangi bir proje yapılacaksa bir önce yapılması gerektiğini vurgulayan Temizer, “İskele’nin genel olarak görüntüsü kentin imajına zarar veriyor. Bu alanla ilgili proje yürütülüyorsa bir an evvel yapılması gerekiyor. Biz hepimiz biliyoruz, dışardan gelen insanlar iskeleye uğramadan gitmez, herkes bunun farkındayken neden bu şekilde bırakıldığına anlam veremiyorum. Esnaf olarak sadece şu talep ediyoruz; proje yapılıyorsa bir an evvel yapılsın, toz ve toprak görüntüsünde kurtulsun. Sahil illaki yeşil yapılsın demiyoruz ama bir şeyler yapılacaksa bir an evvel yapılması gerekiyor. Yeter ki bu olumsuz görüntü ortadan kaldırılsın istiyoruz. İşimiz ikinci planda, biz iş yapmıyoruz eyvallah ama iskelenin bu durumda olması kabul edilemez. İllaki işe bağlamamak lazım, her türlü müşterimiz olur ama iskelenin bu halde olması bizler üzüyor, kimsenin ilgilenmemesi daha da üzüyor” şeklinde konuştu.

“HARABE, DOZ VE TOPRAK İÇERİSİNDE KENDİ HALİNE BIRAKILDI”

İskeleyle ile ilgili herhangi bir çalışma yürütülmediği ifade eden Yavuz Taşdemir adlı esnaf, kimsenin bilgi vermediğini ve bilgi alamadıklarını ifade ederek şunları söyledi: “Yerel seçimlerden bir hafta önce parkın yıkılması ve 45 yıllık ağaçların sökülmesi planlı olarak yapıldı. Önümüzde bir yerel seçim vardı, seçimleri beklemeden parktaki 250-300 ağacın kaldırılması, ziyan edilmesi ve kışlık olarak yakılmasını doğru bulmuyorum. Parkın yıkılmasının ardından yüklenici firma 3 ay içerisinde bitmiş halde teslim edileceği söylendi. Üzerinden 7 ay geçmesine rağmen hala bir çivi bile çakılmadı. Harabe, doz ve toprak içerisinde kendi haline bırakıldı. Burası kentin akciğeri diğer bir tabirler oksijen alanıydı. Yerli yabancı turistlerin gelip gördüğü en mükemmel mekânlardan birisiydi. Şunu rahatlıkla ifade edebilirim bu kentin hakikaten sahibi yok. 7-8 tane milletvekilimiz var, hiçbirini tanımıyoruz ve görmüyoruz” dedi.

ÖZTÜRK: ÇOK ÜZÜLDÜM

Ayşe Öztürk adlı vatandaş, kentte üç yıldır görev yaptığını ve sık sık iskeleyi ziyaret ettiğini belirtti. Öztürk, dışardan gelen misafirlerine iskeleyi göstermek istediği mekânlar arasında yer aldığını ifade ederek şunları kaydetti: “Geçen yıllarda burayı ziyaret ediyordum, misafirlerim geldiğinde en çok getirip göstermek istediğim bir yerdi. Güneş’in batışı olsun, arkada Van’ı göstermek müthiş zevkliydi. Geçen mayıs ayında annemi getirdim buraya ve yıkıldığını talan olduğunu görünce gerçekten çok üzüldüm. Sordum ne oldu diye, feribot garı yapılacağı söylendi. Hem bu güzel manzarayı kaçıracağımızı hem de oturacak bir yer kalmamasına üzüldüm. Özellikle buradaki esnaf için çok üzüldüm. İlk geldiğimde en köşe de soba vardı, kestane koyup çay demleyip güzel vakit geçirme şansı yakalamıştık. Aslında bir daha onu yapamayacağımızı düşünce üzülüyorum. Feribot garı farklı bir yere yapılır mı bilemiyorum ama buranın insanlara bırakılmasını istiyorum” diye ifade etti.

“BU ALANIN BU ŞEKİLDE BIRAKILMASI ÇOK ÜZÜCÜ”

İskeleye ilk defa geldiğini ifade eden Merve Keklikkıran adlı vatandaş, “Birkaç gündür buradayım, Muş’ta görev yapıyorum, gerçekten çok büyük bir doğal güzellik var. Denizliliyim, burada muhteşem bir doğa var, Denizli de böyle bir mekân bulamıyoruz. Burada gezebileceğimiz ve görebileceğimiz birçok yer var ama hiçbir şey yapılmamış. Az önce sahili gördüm, sahil bomboş çok daha güzel bir hale getirilebilirdi. Eminim ki vardır imkânlar feribot iskelesinin başka bir yere yapabilirler. Bu alanın bu şekilde bırakılması çok üzücü olmuş, daha mantık bir şekilde kullanılabilirdi. Çünkü gerçekte hayran kaldım. Keşke değiştirseler ve insanlara farklı bir mekân sağlanabilse, umarım vazgeçerler ya da farklı bir alan kazandırılır” dedi.

“YIKILDI, KISA ZAMAN İÇERİSİNDE YAPILACAK DENİLDİ, YAPILMADI”

İskeledeki görüntünün kentte yakışmadığını dile getiren Veysel Altun adlı vatandaş, yıllardır kentin simgesi olan mekânın bu şekilde bırakılmasının kendilerini üzdüğünü ifade ederek şunları belirtti: “Kentte mal olmuş mekânların bu halde bırakılması bizleri derinden üzdü, görüntü itibariyle üzmeye devam ediyor. Burada bulunan pakın kaldırılması yeşilliklerin yok edilmesi kentin imajına zarar veriyor. Sahil de nefes alabileceğimiz ailemizle, çocuklarımızla ve misafirlerimizle gelip dinelebileceğimiz bir mekândı. Maalesef yıkıldı, kısa zaman içerisinde yapılacak denildi, yapılmadı. Umarım kısa zaman içerisinde tamamlanarak daha güzel bir şekilde halka sunulur” dedi. NE OLMUŞTU? Tuşba İlçesine bağlı İskele Mahallesindeki İskele Feribot Parkı’nın yıkılmasının ardından kent kamuoyunda oluşan tepkiler sonrası parkın yıkımıyla ilgili açıklamalar yapılmış, vatandaşlar tepkilerini sosyal medya mecralarında dile getirerek parkın tekrar yeşillendirilmesi gerektiğini dile getirmişti. İşte o süreçte yaşananlar ve yapılan açıklamalar…

ŞEHRİVAN GAZETESİ GÜNDEME TAŞIDI

‘İskele Feribot Parkı’ 2019 Mart ayında itibaren Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) tarafından gar alanının genişletilmesi amacıyla başlatılan çalışmayla yaya geçişine kapatılması ve yeşil alanların tahrip edilmesi kent kamuoyunda tepkilere neden olmuştu. Özellikle alanın yaya geçişlerine kapatılması ve konu hakkında önceden bilgilendirme yapılmaması nedeniyle birçok kişi özellikle sosyal medya üzerinden durumu eleştirtirmiştir. Söz konusu alanla ilgili Şehrivan Gazetesi’nin konuyu gündeme taşıyarak kamuoyunun beklentilerini dile getirmesi üzerine söz konusu alanla ilgili birçok açıklama yapılmıştı. İskele’de yürütülen çalışmalar sonrası TCDD mühendisleri ve diğer yetkililer, İskele yürüyüş kordonu bölgesinin, lojistik alan genişletme çalışmalarından sonra kısa süre içerisinde tekrar halka açılacağı ve ek bir dinlenme alanı daha oluşturulacağı ifadelerine yer verilmişti. O alanda daha modern bir sosyal yaşam oluşturulacağı söylenmesine rağmen o tarihten sonra hiçbir işlem yapılmadı.

ŞEHRİVAN ÖZEL: HAMİT KARAKUŞ/TAHİRHAN İZGİ-

DİĞER HABERLER

Copyright © 2017 İlaç Radyo Her Hakkı Saklıdır İlaç Radyo Bir Altınradyo ve Tv Yayıncılık A.Ş. Kuruluşudur